Denemarken en Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Rochelle Scheijndel - WaarBenJij.nu Denemarken en Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Rochelle Scheijndel - WaarBenJij.nu

Denemarken en Praag

Door: Rochelle van Scheijndel

Blijf op de hoogte en volg Rochelle

31 Augustus 2017 | Tsjechische Republiek, Praag

Tijd voor weer een update want we hebben Denemarken en Tsjechië gehad.

Denemarken was wat duurder dan verwacht en Koen moest onverhoopt zijn nier verkopen om rond te kunnen komen. Gelukkig heeft hij er bijna tot geen last van. Maar om to the point te komen: toen we aankwamen in Kopenhagen zijn we eerst naar ons airbnb adres gegaan om onze spullen te dumpen. Het adres lag echt naast het station en was ideaal, omdat je vanaf het adres zo overal heen kon lopen of zo de trein, bus of tram kon nemen. De dag dat we aankwamen hadden we nog een halve dag om de stad te ontdekken en dat hebben we dus ook gedaan. We zijn door de grote winkelstraat gelopen en zijn naar Nyhavn gegaan (een van de meest toeristische stukken van Kopenhagen) en voor de rest overal en nergens gekeken. De tweede dag zijn we rustig begonnen en hebben we rustig ontbeten en gepraat met de mensen van de airbnb. En heel toevallig hadden Koen en het vrouwtje van de airbnb veel gemeen. Zij hield heel erg veel van planten groeien en Koen kon haar er heel veel over vertellen en tips geven, dus die twee hebben heel veel over planten zitten praten. De tweede dag hebben we een Kopenhagen kaart gekocht waarmee je veel bezienswaardigheden voor niks kon bekijken. We zijn die dag naar de dierentuin, het aquarium, Tivoli gegaan en we hebben een boottocht door de binnenhaven van Kopenhagen gemaakt. Het aquarium stond eigenlijk niet op de lijst maar nadat ons airbnb had gezegd dat het heel mooi was en Koen er achter kwam dat ze otters hadden wilde hij er toch heen. De laatste dag zijn we ''s ochtends begonnen bij het Carlsberg Museum en hebben we kunnen genieten van een heerlijk biertje. Onze kopenhagen kaart was nog geldig in de ochtend dus hebben we daar maar gebruik van gemaakt. Daarna zijn we naar kerk gegaan waar je letterlijk de toren op kon klimmen (wel met een trap). Volgens mij had die trap rond de 400 treden dus het was een behoorlijke klim en je komt heel vaak mensen tegen die naar bedenken gaan en dat is soms best lastig op de nauwe trapgaten. Bovenaan de toren had je een prachtig uitzicht over de stad maar je kon er nauwelijks staan. Daarna zijn we naar de kleine zeemeermin gelopen en als laatste zijn we naar de botanische tuin gegaan. 's avonds hebben we met de mensen van de airbnb zitten praten en hebben hun verteld over India waar hun vandaan kwamen. Overal was het dus een heel gezellig verblijf en we waren altijd welkom om terug te komen!

De dag erna zijn we 's ochtends vroeg vertrokken richting Praag. De reis duurde 12 uur dus het was weer een lange zit. 's avonds waren we wel blij dat we er waren maar ik had wel gelijk door dat we er niet lang genoeg zouden verblijven, dus we moeten sowieso nog een keer terug. Het apartement waar we zaten was echt super mooi en dit was de eerste keer dat we het appartement voor ons alleen hadden. We zaten in Praag 10 (de stad heeft allemaal districten) en zaten ongeveer 30 minuten van de oude stad af. We hadden in Praag maar 2 dagen en hebben de eerste dag gelijk een Praag kaart gekocht maar die gelde voor 2 dagen dus dat was mooi meegenomen. En in vergelijking tot Denemarken was Praag heel goedkoop dus dat was wel een welkome verassing.de eerste dag zijn we gelijk op verkenning gegaan in de oude stad. We zijn naar het oude stadshuis geweest. Hier kon je normaal gesproken de toren in klimmen maar dat kon nu niet omdat de toren in de steigers stond. Gelukkig mocht je nu wel gratis de toren in van het nieuwe stadhuis, dus dat hebben we ook gedaan. We zijn ook naar de jodenwijk geweest en hebben daar in een aantal synagogen gekeken en zijn naar de begraafplaats geweest. Ook hebben we in een uitkijktoren van het poeder toren gekeken (hier werd vroeger gunpowder bewaard, vandaar de naam) en als laatste zijn we naar de Karelsbrug geweest en heb ik een locale verse churrosroldinges gehad gevuld met chocolade en aardbei (sorry ik heb even geen idee hoe het heet). Koen wilde ook nog kijken naar de nieuwste Vans omdat Praag zoveel goedkoper was. Helaas heeft hij ze nog nog gekocht maar in Polen nog een kans. De tweede dag in Praag hebben we heel veel geklommen in torens. Wel zijn we eerst naar de dierentuin in Praag geweest omdat deze op de 4e plek stond van beste dierentuinen in Europa. Om dr dierentuin binnen te komen moesten we eigenlijk heel lang wachten omdat er een hele lange rij stond maar schijnbaar kan je overal voor met die pas dus hebben we daar goed gebruik van gemaakt. In de dierentuin moest Koen natuurlijk ook nog heel lang hij de otters kijken. Daarna zijn we naar de St. Vitus kerk geweest, maar daarvoor moest je wel eerst door een strenge vliegtuig controle. Je moest door een ijzerdetectiepoortje en je moest de inhoud van je tas laten zien. Eenmaal door de controle hebben we even in de kerk gekeken en zijn we daarna de toren in gegaan. Welgeteld 293 traptredes waren het (zelf geteld) ook hier had je een heel mooi uitzicht over de stad. Als laatste zijn we naar de kleine Eiffeltoren in Praag gegaan. Dit was ook al een behoorlijke klim. Koen en ik waren ervan overtuigd dat we allebei spierpijn in onze kuiten zouden hebben vandaag, maar gelukkig niet. 's avonds heeft Koen eindelijk de laatste aflevering van game of thrones kunnen kijken want de avonden ervoor waren we al heel laat thuis. En vanaf daar zitten we nu hier en Koen is ondertussen druk aan solliciteren in de trein. Geen idee hoe hij het doet maar alles gaat via zijn mobiel dus handig is anders. We hebben nog tot 21 uur te gaan vanavond dus nog even volhouden.

Wat wij geleerd hebben in Kopenhagen en Praag:
* De regels in Denemarken voor zwangerschap zijn net zo raar als in Zweden
* Denemarken heeft een suikertax dus alles was ongezond is kost extra geld (alsof het niet al duur genoeg is) een ijsje bijvoorbeeld kost je 7 euro.
* In Denemarken is het weer heel wispelturig, de ene keer is het koud een paar minuten later bloedheet
* In Praag houden vrouwen van korte rokjes en sexy kleding. Het deed ons soms een beetje denken aan zigeuners
* De mensen spreken niet allemaal goed Engels.
* in zowel Denemarken en Tsjechië is het niet gebruikelijk om te wachten totdat mensen de bus/trein of tram uit gaan. Je duwt jezelf er gewoon in. Het is ieder voor zich
* Oude vrouwtjes zijn niet altijd vriendelijk
* En in Praag kan je behoorlijk veel boodschappen halen voor 4 euro