First Caiman Nights and more! - Reisverslag uit Ojochal, Costa Rica van Rochelle Scheijndel - WaarBenJij.nu First Caiman Nights and more! - Reisverslag uit Ojochal, Costa Rica van Rochelle Scheijndel - WaarBenJij.nu

First Caiman Nights and more!

Door: Rochelle van Scheijndel

Blijf op de hoogte en volg Rochelle

29 Maart 2016 | Costa Rica, Ojochal

Tijd voor weer een update, want de vorige update heeft bewezen (voor mij dan) dat er in 2 weken te veel gebeurd om goed te kunnen onthouden.

Vorige week was het hier in Costa Rica Semana Santa (Goede Week, de week voor Pasen). Deze week betekend eigenlijk gekkenwerk rond de stranden. Alle Costa Ricanen zijn vrij en iedereen trekt richting de stranden om te BBQ'en en zich te bezatten. Dit betekend dus ook behoorlijk veel beschonken mensen achter het stuur, maar gelukkig is er niks gebeurd.

Dinsdag zijn we 's avonds voor Néomi's onderzoek op toch gegaan. Op wat kikkers, spinnen, krabben en een wasbeer na hebben we helaas niet zoveel gevonden.

De dag erna had ik mijn eerst Caiman Nights met de boot. Ik vertrok
om 16.30 uur en was uiteindelijk om 2 uur 's nachts terug (ik was echt kapot). De boottocht om naar de plek van bestemming te komen duurde al dik 1 uur. We moesten met hoog tijd weg omdat we anders niet er konden komen en we moesten op laag tijd wachten om ze te vangen. En uiteraard moesten we ook weer wachten op hoogtijd om weer terug te komen. We zaten met 7 mensen in een klein bootje gepropt, lekker knus hahaha, maar je krijgt echt een zit reet van niet kunnen bewegen. Nou toen we er uiteindelijk waren was het donker (17.30/18.00 is het donker) en gingen we ogen spotten en er eentje proberen te vangen. Ik mag ze niet vangen: geen ervaring+ eerste keer + gevaarlijk daarbij wil ik geen been of andere ledemaat kwijt. Dat vangen viel nog niet mee omdat het water in het begin nog vrij hoog stond. Toch hadden we vrij snel beet: een kaaiman van 1,44 meter (volwassen kaaiman). Alleen had zij er niet zoveel zin in. Ze hadden de kaaiman vast met 2 mensen en een er half bovenop en toch lukte het om voor een deel los te komen. Vervolgens is ze geblinddoekt en is iemand er maar met zijn volle gewicht op gaan zitten en toen bleef zij voor zover rustig. We hebben wat metingen gedaan en ik zelf ook voor mijn eigen onderzoek en uiteindelijk is ze weer vrijgelaten. Daarna gingen we gingen weer verder op jacht. Een deel van de mensen ging te voet verder door het water en ik bleef samen met nog 2 andere in de boot. We hoefde niet ver te varen voor de volgende. We zaten zelfs op zo'n goede plek dat we er 4 achter elkaar hadden, hahaha. Wel allemaal kleintjes maar dat mikt niks. Daarna hebben we nog 1 kleine kaaiman gevangen. Als aller laatste en als klap op de vuurpijl hebben we ook nog een krokodil gevangen (die zijn moeilijker te vangen en daar zijn er een stuk minder van). Daarna zijn er mensen nog wel te voet verder gegaan door het water alleen helaas kon de boot niet meer verder omdat het water zo laag stond. Toen hebben we besloten om te stoppen en terug te gaan. Dat ging alleen ook niet helemaal soepel. Het water stond zo laag dat de boot strandde. Op die plek hebben we zo'n 2 uur zitten wachten (als het niet langer is) omdat ze ervan overtuigd waren dat het water elk moment terug kon komen. In een vloed golf geloof ik want zoveel en snel kan water zich in de mangrove niet verplaatsen hahaha. Ik ben in het begin maar vissen gaan vangen met mijn handen en we hebben zelfs nog een huge blauwe zwemkrab gevangen (met een tang wel). Uiteindelijk ben ik maar ideeën gaan bedenken hoe we daar konden wegkomen omdat het heeeeeeel saai was. Alle kerels lagen voor pampus in de boot en ze waren alleen maar in het Spaans aan het brabbelen. Ook over mij alleen kan ik helaas niet goed genoeg Spaans om het te berijpen. Maar mijn ideeën ging van zwemmen tot de boot tillen. Alleen de boot tillen vonden de heren geen goed idee omdat ze lid waren van de "Lazy Man Group". Nou dat kon je wel stellen, hahahha. Uiteindelijk, uiteindelijk is er toch iets omgeslagen ( volgens mij merkte zij dat er ook geen beweging kwam in het water) zijn we toch maar de boot gaat tillen. Heavy shit wel, maar we kwamen tenminste wel ergens. Naar een aantal stukken tillen en varen en weer tillen kwamen we weer in het wat diepere water. Helaas kon de boot niet op volle toeren omdat de kans erin zat dat de bodem geraakt zou worden. Dus de terugweg duurde nog iets langer 1.30 welgeteld en het was KOUD. Het was helemaal niet koud want het was gewoon 20/25 graden, maar ik ben nu de tropische temperaturen van 35 graden overdag gewend. Dus dat is wel redelijk frisjes (ik moet denk ik maar niet terug komen naar Nederland, dan vries ik mijn kont eraf in de zomer, hahah). Uiteindelijk lag ik dus tegen 2 uur in mijn bed en uiteraard was ik de volgende ochtend gewoon om 7 uur wakker -_-'. Uitslapen kan ik echt niet hier, geen idee waarom.

Donderdag en vrijdag hebben we niet veel bijzonders gedaan, behalve dan een paastaart maken.

In verband met Semana Santa konden we zaterdag niet echt naar een strand omdat die helemaal vol lagen met Costa Ricanen. Uiteindelijk hebben we besloten om naar de waterval in Uvita te gaan, een beetje afkoeling zoeken. We hoopte dat het rustig was maar helaas. De mensen uit deze regio trekken tijdens deze dagen allemaal de bergen in richting watervallen omdat ze weten dat ze weten dat de stranden vol liggen. De mensen op de stranden zijn vooral mensen uit San José. Bij de waterval was het dus ook full house, maar op zich viel de drukte in het water wel mee. Het water was wel echt koud in vergelijking met vorige keer. We hebben bij de waterval ook nog een idioot uit een boom het water in zien springen (ik ga hem proberen up te loaden naar Facebook). Die avond zijn we uit eten geweest bij een Italiaan: PIZZZZAAAA!!!.


De volgende dag was het alleen raak: Hevige koorts en ik kon bijna niet uit bed komen. Of het voedselvergiftiging was weet ik niet maar ik kon in iedergeval niets meer binnen houden. Ik heb eigenlijk de hele dag op bed gelegen en geslapen. Maandag was de meeste koorts wel weg, maar ik zag er nog wel dronken of katerig uit (zoals iemand hier zei). Ik ben maandag naar de apotheek geweest. De dokter was in San José en bij de apotheek werkt ook een dokter die je net zo helpt als bij de dokter alleen scheelt dit je een consult (zal wel iets van hier zijn, duidelijk). Ik heb een aantal medicijnen gekregen en nu vandaag gaat het wel weer goed. Ik ben alleen nog snel moe en mijn eten gaat nog niet zo soepel.

Dit was het wel weer zo'n beetje, MAAAAAR bereid je voor op de volgende blog WANNTT volgende week gaan wij snorkelen op Cano Island voor Néomi's verjaardag. Een duur geintje maar wel een must om te doen als je hier bent, Het moet wel in het droog seizoen omdat het water dan helderder is. Bij Cano Island zwemmen white tip sharks, schildpadden, een heleboel vissen en heel misschien Manta Roggen (ik mag dromen). Ik heb er zin in en tot de volgende update.


  • 30 Maart 2016 - 18:08

    Ineke Hattink:

    Mooi reisverslag,leuk geschreven!!!! Jullie hebben het prima naar de zin en wat een ervaringen!! Snorkelen zal schitterend zijn zondag,GENIET!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rochelle

Actief sinds 19 Feb. 2016
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 10946

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2017 - 20 September 2017

Interrailen door Europa

23 Februari 2016 - 19 Juli 2016

Costa Rica Adventure

Landen bezocht: