Snorkel avontuur - Reisverslag uit Ojochal, Costa Rica van Rochelle Scheijndel - WaarBenJij.nu Snorkel avontuur - Reisverslag uit Ojochal, Costa Rica van Rochelle Scheijndel - WaarBenJij.nu

Snorkel avontuur

Door: Rochelle van Scheijndel

Blijf op de hoogte en volg Rochelle

08 April 2016 | Costa Rica, Ojochal

Het is weer eens tijd voor een update =).

Aangezien ik vorige week de halve week niet genoeg energie had om wat te doen heb ik vorige week ook niet veel ondernomen. Ik ben uiteindelijk op donderdag op caiman nights gegaan en heb nog 1 kleine kaaiman gevangen. Op vrijdag ben ik in de avond ook nog met Néomi's nachtelijke wandeling mee geweest. We hebben die nacht de meest schattige diertjes gevonden: Mexican Mouse Opossum. Ze hingen ondersteboven in een plant aan hun staart en ze hadden super grote ogen. ZOOO schattig.

Zaterdag hebben we niet zoveel gedaan omdat we de dag erna gingen snorkelen. We hebben een super lekkere carrot cake gemaakt voor Néomi's verjaardag en zijn 's middags gaan water volleyballen. Een lekker rustig dagje dus.

Op zondag was het zo ver: SNORKELEN!!! We zijn vroeg opgestaan om op tijd aanwezig te zijn, omdat we nog een stuk moesten rijden. We hadden geluk dat weg gebracht werden want als we met de bus moesten we nog eerder weg. Eenmaal op de boot maakte we eerst een tochtje over de Sierpe rivier. In het begin ging het nog rustig maar schijnbaar kunnen die tour boten HARD! Echt niet normaal hoe hard die dingen kunnen. De Sierpe rivier was nog goed begaanbaar met af en toe tegen golven van passerende boten. De bochten waren wel spannend aangezien met volle kracht op de bocht af gaan en heel rustig insturen. Je ziet de kant gewoon dichterbij komen. Maar toen we eenmaal de zee op gingen moesten we de tegen hele hoge golven op varen. Dat was echt zenuwslopend. De laatste eindsprint maakte wel het toppunt. De eerste golven waar ze beginnen zijn heel hoog, te hoog om over heen te varen. Het werd dus een wedstrijd om voor de golf te komen. Maar we hebben het overleefd.

Nou na een hele lange rit waren we eindelijk bij de snorkel plaats aangekomen. Het was best spannend om voor de eerste keer zo het water in te springen. Het is heel diep je weet niet wat er onder je zit en het is de eerste keer dat ik zo ging snorkelen, dus kortom gewoon spannend. Eenmaal in het water was het even wennen om door de snorkel te ademen maar dat ging op zich nog best snel. In het begin bleef ik nog bij de groep, de begeleider zei dat als hij wat zag dat hij zou roepen, maar door de stroming ga je alle kanten op, dus was ik hem vrij snel al kwijt. Toen ben ik de zee maar in m'n eentje gaan verkennen. Het is echt heel mooi onderwater alleen was al het koraal wat er was wit. De vissen onderwater hadden wel allemaal mooie kleuren. De eerste keer dat we gingen snorkelen heb ik eigenlijk alleen vissen gezien, geen schildpadden of andere dieren. Ik was wel echt kapot naar de eerste keer, het is best zwaar aan een stuk door zwemmen ( ik wilde zo veel mogelijk zien). Het vreet ook echt je bloedsuiker aan een stuk. Gelukkig hadden ze iets van cake en watermeloen aan boord (de lunch was pas om 13:30 / 14:00 uur). Nou de volgende stop was Cano Island, daar konden we even tot rust komen en genieten van het eiland. Wel kregen we mee dat we niks mee mochten nemen en niets achter mochten laten behalve onze voetafdruk. Het eiland lag echt vol met mooie schelpen en allemaal stukken koraal, heel leuk om te zien in tegenstelling tot alle leeg geroofde stranden. Op het eiland was ook een wandelpad wat je kon lopen alleen mochten we niet te ver gaan. Ik heb op het eiland een beetje rond gekeken en het stuk gelopen tot aan het uitkijkpunt. Je kon zo een deel van het strand zien en een stuk van het eiland, super mooi. Daarna ben ik gaan chillen bij de rest. Na 1 uur op het eiland gespendeerd te hebben gingen we weer het water op om voor de tweede keer te snorkelen. Dit keer gingen we op een andere plaats snorkelen, dichter bij rotsen. Dit keer was het al minder spannend en ik had er echt zin in. Eenmaal in het water was ik weer ijverig aan het zoeken naar een schildpad of iets anders. Al vrij snel hoorde ik iemand Turtle roepen en ben er zo snel mogelijk heen gezwommen. De schildpad zat een stuk dieper maar het was heel mooi om te zien. Ze moeten ook eens in de zoveel tijd even naar boven komen om adem te halen en ik kwam er later een tegen die dicht bij het oppervlak zwom en op een of andere manier was het mij gelukt om een van de twee mensen te zijn die met hem mee zwom. Ik was hem aan het filmen, zei wilde hem alleen aanraken. HOE STOM IS DAT?!?!? Ze jagen de dieren daar alleen maar mee weg. Maarja je doet er niets aan. Voor de rest heb ik tijdens het snorkelen een Whitetip reef shark, Spotted sting ray en een crocodile needlefish gezien. Ik kan wel zeggen: Ik ben verslaafd. Het is zo leuk!! Na het snorkelen zijn we naar een ander eiland gegaan (Isla Violin) om te lunchen en daarna hadden we de boot terug. Ik kon wel zeggen dat ik moe was na die dag.

Deze week maandag heb ik eigenlijk niet zo veel gedaan, vooral veel bijkomen en nagenieten van alle foto's van zondag.

De dinsdag liep er in eens een hond voor het reservaat (helaas zijn zwerfhonden hier normaal). Het was een super lieve hond en hij was met ons meegelopen naar het strand, maar hij wilde erna niet meer weg. Bij iedereen die weg ging liep hij mee. En als we allemaal binnen zaten wilde hij ook naar binnen (wat helaas niet gaat door de hekken). Dit resulteerde dus in geblaf en gepiep. In de avond ben ik weer mee geweest met Néomi's nachtelijke wandeling. We hebben niet zoveel nieuwe dingen gezien (niet iets wat we eerder nog niet gezien hadden). Ik heb alleen weer zo'n achterlijke grote kakkerlak gespot (blegh) en een twee slangen (die zie je niet zo vaak omdat die te goed verstopt zitten).

De woensdag ochtend ben ik gaan vlinderen (a.k.a kwallenvissen) voor de vlindertuin samen met Néomi en een andere volunteer. En in de vlindervallen zaten zelfs 3 owl butterflies en zelfs een blue morpho. Helaas is die ontsnapt (ging niet helemaal soepel met een kast vol vlinders en er dan nog een uber actieve bij te stoppen). 's middags ben ik weer met Néomi's wandeling mee gegaan. Helaas liep de hond er ook nog die ons achtervolgd is. Op zich is het wel leuk om een hond mee te nemen, alleen is het jammer dat het je onderzoek een beetje verpest doordat het achter alle dieren aangaat. Gelukkig zitten er overdag niet echt dieren die ze moet monitoren (behalve apen) dus de hond rende de hele tijd achter leguanen aan. De apen probeerde hij wel bij te komen maar dat lukte niet echt omdat ze te hoog in de boom zaten.

Donderdag (gisteren) ben ik weer op Caiman Nights geweest met de boot. We hebben een ander stuk dan normaal gepakt en dit stuk kwam (godzijdank) niet droog te staan. Geen boot meer tillen, YEEEE!!! Helaas betekend dat ook dat het vangen een stuk moeilijker gaat omdat ze onderwater kunnen vluchten. Op het stuk waar we zaten zaten super veel krokodillen (wat een wonder is want die dieren zie je veel minder vaak dan een kaaiman). We hebben echt een stuk of 17 krokodillen gezien en proberen te vangen alleen niets lukte. Toen we bijna de hoop op hadden gegeven hebben we er toch nog 1 gevangen en daarna nog 1. Daarna zijn we er mee gestopt en terug gegaan. We waren ook nog niet eens zo laat thuis 23.30 uur ofzo. Wat maar goed was ook, want de dag erna wilde ik naar het strand, het was bijna Super Low Tide. De zee trekt zich dan zo ver terug dat je de rivier helemaal ziet lopen dan weer een stuk strand hebt en dat de zee pas. De dag ervoor was er ook iemand van het reservaat helemaal naar achteren gelopen op het strand waar hij een hele coole vis had gezien. 2 andere waren ook gaan vogelen die morgen en daar zijn ze een grot in geweest die helemaal vol zat met vleermuizen en dat moest ik gewoon zien.

Zo gezegd zo gedaan, we zijn tijdens low tide naar het strand gegaan en we hebben rond gekeken in die grot. Hij zat echt helemaal vol met vleermuizen en helaas ook met vliegen. De vis hebben we wonderbaarlijk ook gevonden en het was een soort van kogelvis maar wel zonder de stekels. Voor de rest zagen ook heel veel grote krabben lopen (die verstoppen zich het liefste tussen de stenen).

Voor morgen hebben we ook al wat gepland staan. Omdat het morgen dus echt super low tide is gaan we naar Uvita naar de Whale tail omdat je daar heel goed snorkelen met low tide dus dat gaan we proberen. Ik ben benieuwd wat we tegen gaan komen.

Tot zover de update dit keer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rochelle

Actief sinds 19 Feb. 2016
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 11105

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2017 - 20 September 2017

Interrailen door Europa

23 Februari 2016 - 19 Juli 2016

Costa Rica Adventure

Landen bezocht: