2 Maanden in het Zonnige Costa Rica - Reisverslag uit Ojochal, Costa Rica van Rochelle Scheijndel - WaarBenJij.nu 2 Maanden in het Zonnige Costa Rica - Reisverslag uit Ojochal, Costa Rica van Rochelle Scheijndel - WaarBenJij.nu

2 Maanden in het Zonnige Costa Rica

Door: Rochelle van Scheijndel

Blijf op de hoogte en volg Rochelle

18 April 2016 | Costa Rica, Ojochal

Weer een week verstreken dus weer tijd voor een update vanuit hier.

Ik zit hier dus al 2 maandjes. De tijd vliegt hier gewoon voorbij. Vanochtend is er een vrijwilliger naar 1,5 maand weg gegaan en ik plaatste mijzelf even in zijn schoenen en bedacht me als ik hier uiteindelijk weg moet dat dat met veel pijn in mijn hart gaat gebeuren. Ergens wil ik niet weg het leven en het weer is hier zo goed, maar thuis komen heeft ook zo wel zijn voordelen. Maarja we gaan het tegen die tijd zien.

Vorige week zaterdag gingen we dus met spring tide naar Playa Uvita, omdat je met low tide kan snorkelen bij de Whale tail. De tail komt alleen boven met low tide en is anders niet bereikbaar. Dit was tevens ook de eerste keer dat wij op Playa Uvita waren omdat het een National Park is en je er entree voor moet betalen. We wilde er gewoon een dag spenderen als we toch moesten betalen. Zo gezegd zo gedaan, we hebben eerst wat lunch gehaald om op het strand te kunnen eten. Ik heb zelfs in een supermarkt vers gebakken goed brood gevonden!! Dat is best een wonder als je je voorstelt dat ze hier eigenlijk alleen maar Amerikaans brood hebben. Het smaakt naar droog zoet brood, aangezien ze er een lading suiker in pleuren. Zoals alles hier eigenlijk (de suiker gaat overal in overvloede in).

Eenmaal op het strand zijn we eerst naar naar de Whale tail gelopen, omdat op het moment van aankomst het al low tide was. Voordat je echt bij de tail bent ben je nog eerst een half uur aan het lopen en dat in de volle zon. Je kon wel heel mooi over het hele strand kijken (het leek op sommige plekken net de Sahara). Toen we bij de tail waren hebben we eerst een stuk over de rotsen gelopen, maar prettig was dat niet op slippers, dus zijn we terug gegaan en bij de tail op het strand gaan liggen. Ik ben eigenlijk gelijk het water in gedoken met mijn snorkel setje om te kijken of er wat te zien was. Er waren al wel wat andere mensen aan het snorkelen in het water en daar ben ik een beetje naartoe gegaan omdat daar vast wel wat te zien was. Doordat het spring tide was kon ik super ver het water inlopen en gewoon nog staan wat mij verbaasde. Met het snorkelen dreef je daardoor wel vlak boven de stenen wat wel risico met zich meebrengt omdat de stenen scherp zijn door de schelpen. Wel kan je de vissen heel goed zien en ik heb zelf mijn eerste zeester gezien. Ik heb ook nog een kogelvis gezien (met stekels deze keer**), en die wilde ik absoluut niet aanraken (geen zin om naar het ziekenhuis te gaan enzo). Na even gesnorkeld te hebben ben ik weer terug gegaan en heb ik Néomi even laten snorkelen. Helaas hebben we maar 1 setje waardoor we niet tegelijk kunnen gaan, met z'n 2e is wel leuker dan alleen.

Uiteindelijk waren we er wel een beetje klaar mee en zijn we terug gegaan naar het begin van het strand, omdat het stuk waar we nu lagen zou gaan overstromen. We zijn in de schaduw gaan liggen onder wat palmbomen (de enige plaats die schaduw bied), op eigen risico, want het kan zomaar gebeuren dat er een kokosnoot uit de boom valt. En als die je goed raakt ben je dood. Gelukkig hebben we het overleefd, hahah. Rond 3 uur zijn we terug gegaan en hebben met geluk een taxi die heel goedkoop was kunnen pakken dus hoefde we niet op de bus te wachten.

De dinsdag zijn we op Caiman Nights (te voet) geweest en Néomi ging weer eens een keertje met mij mee. We hadden een afspraak gemaakt dat zij met mij mee ging en ik met haar de volgende ochtend. Dan zouden we allebei laat thuis zijn en vroeg (5.15 uur ) weer op moeten. Helaas hebben we die avond niks gevangen, maar wel ogen gezien zoals altijd. Soms zijn ze gewoon te gluiperig.

De volgende ochtend was ik moe, zo moe zelfs dat ik schijnbaar het geluid van mijn wekker uitsloot, omdat ik hem in het begin niet hoorde. Hij is schijnbaar eerst een paar minuten af gegaan voordat ik eindelijk door had dat het mijn wekker was. Het was even lastig maar ik ben mijn bed uitgekomen (WOOO!!) Tijdens de ochtend wandeling hebben we Scarlet Macaws gezien van dicht bij. Zelfs zo dichtbij dat ik er foto's van kon maken met mijn slechte zoom.

Op de donderdag kwam er een groep van de Universiteit van San José naar RPT. Hun hadden een eigen planning en sliepen alleen bij ons. Op de eerste nacht hielden ze niet echt rekening mee dat er meer mensen in de slaapzalen zaten (hard praten en met deuren slaan).
Gelukkig waren ze de 2e nacht wat stiller.

De vrijdag is er weer een nieuwe vrijwilliger gekomen, en ze blijft een maandje. Matt (de vorige vrijwilliger) is vandaag (maandag ochtend) vertrokken dus we zitten eigenlijk nog steeds maar met 4. Wat op zich wel chill is omdat we veel ruimte hebben. De vrijdagavond ben ik weer met Néomi's avondwandeling mee geweest. We hebben een hele lading Opposums, een Common Potoo (echt het googlen waard, hahah) en een slapende Toekan gezien.

De zaterdagochtend werd ik vroeg wakker door de harde regen. Het regende volgens mij ook al een langere tijd, maar het bleef doorgaan tot een uur of 8. Dat is het langste dat we tot nu toe regen hebben gehad, maar het regen seizoen komt in de buurt dus dat is vrij normaal. Alle planten beginnen weer als een gek te groeien. Maar de regen mocht geen roet in onze plannen gooien!! We gingen gewoon naar Dominical. De wegen zijn hier op de hoofdweg na niet geasfalteerd dus door de regen worden die helemaal modderig en glad. We wisten dus niet zeker of de bus wel kon rijden of nog veel later zou zijn. Gelukkig viel het wel mee en kwam de bus maar iets van 20 minuten te laat. Het grappige is wel dat als het regent het kouder wordt en dat alle locals gelijk een lange spijkerbroek aantrekken, maar het is nog steeds 25 graden. Wat nog steeds niet koud is (warm genoeg voor een jurk in ieder geval, hahah).

Helaas was het in Dominical niet echt mogelijk om te chillen op het strand, te zonnen of te Skimboarden. Koen had iemand tijdens het volleyballen gezien met een skimboard en toen bedacht hij zich dat hij dat dat ook wilde en dat moet dan per direct. Hij is echt alle surfplank verhuurders in Dominical afgelopen om te vragen of ze een skimboard hadden (het is niet heel erg gebruikelijk hier). En hij had uiteindelijk van iemand gehoord dat er in Uvita een verhuurder was die 1 skimboard had. Maar waar was ik: als je met deze temperatuur gaat zwemmen en dan de zee uit komt is dat koud, dus zijn we maar langs alle kraampjes gaan lopen. Koen wilde een singlet kopen met een schildpad erop en Matt wilde snel voor vertrek nog een paar shirts als souvenirs kopen. Al vrij snel waren we daar klaar mee en hadden Néomi en ik het wel gezien. Koen en Matt echter hadden nog wel zin om iets te doen. Koen kwam op het idee om naar Uvita te gaan: Je raad het al, om naar die winkel te gaan hahahah. Uiteindelijk hebben we sloten om op te splitsen: Néomi en ik gingen naar huis om te chillen (lees: slapen) omdat we moe waren. De jongens zijn voor 4 uur in een kroeg gaan poolen en bier drinken totdat de volgende bus kwam. Zaterdag avond zijn we in de avond naar een van de 2 kroegjes in Ojochal gegaan met z'n alle. Om afscheid te nemen van Matt en de nieuwe vrijwilliger Ellie te verwelkomen. We werden zelfs nog vergezeld door een dronken local.

Zondag zijn we as usual gaan Volleyballen in de ochtend en het lukt ons voor het eerst om zonder hulp het volleybal net goed op te zetten (dat is stiekem nog best moeilijk). 'S-middags zijn we weer eens gaan zwemmen bij het zwembad. Gewoon een relaxed dagje dus

Vandaag heb ik vanochtend met Néomi de ochtend wandeling weer meegelopen. We hebben een groep Fiery Billed Aracari's gezien (Net iets leuker gekleurd dan een Toekan maar wel net zo moeilijk om te zien. Meestal als je ze ziet gaan ze snel weg.

Matt is dus vanochtend ook weg gegaan, en Koen is met hem mee gereden tot aan Uvita, want hij kon NIET langer wachten op zijn skimboard. Hij heeft hem gehuurd en geprobeerd maar uiteindelijk was hij toch niet goed genoeg (te oud en kapot). De arme jongen heeft er dus nu nog steeds geen.

Dit was het wel een voorde komende tijd. I'll keep you posted!

** Er zijn 2 families van kogelvissen: de Diodontidae, deze hebben stekels en worden egelvissen genoemd en de Tetraodontidae, deze zijn glad en worden kogelvissen genoemd. De eerste vis die ik in Ojochal tijdens spring tide had gevonden was dus een kogelvis en die in Uvita was een egelvis.

  • 19 April 2016 - 06:36

    Eric:

    Mooi verslag weer. En ik wil best geloven dat het vertrek over een tijdje best zwaar zal vallen. Ozndertussen lekker genieten en op jullie in laten werken

    Tja, en Koen. Vandaag iets willen en gisteren moeten hebben hahaha.

    Veel succes en plezier nog !

  • 19 April 2016 - 11:52

    Betsie De Groen:

    weer een prachtig verslag en ja koen veranderd moeilijk he veel groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rochelle

Actief sinds 19 Feb. 2016
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 10944

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2017 - 20 September 2017

Interrailen door Europa

23 Februari 2016 - 19 Juli 2016

Costa Rica Adventure

Landen bezocht: