1 maand in Costa Rica - Reisverslag uit Ojochal, Costa Rica van Rochelle Scheijndel - WaarBenJij.nu 1 maand in Costa Rica - Reisverslag uit Ojochal, Costa Rica van Rochelle Scheijndel - WaarBenJij.nu

1 maand in Costa Rica

Door: Rochelle van Scheijndel

Blijf op de hoogte en volg Rochelle

21 Maart 2016 | Costa Rica, Ojochal

Niet te geloven, zoals de titel het al zegt, al 1 maand in Costa Rica. De tijd vliegt echt voorbij. En aangezien ik al 2 weken geen update heb gegeven dacht ik: het is weer eens tijd om wat te typen.

Eigenlijk heb ik in de week 7 tot 11 februari niet zoveel gedaan. ik heb vooral veel gewerkt aan mijn onderzoek. Daarvoor ben ik tenslotte ook hier. We hebben die week een klein incidentje gehad. Er was namelijk een Kolibri naar binnen gevlogen die gestrest rond aan het vliegen was. Helaas is hij vast komen te zitten in een stuk uitloop van het dak waar hij helaas niet meer uitgekomen is. Hij is dood gegaan en hij ligt er nog steeds omdat wij er ook niet bij kunnen. Vlak daarna is er een kleine giftige slang gevonden op het terrein (iets van een Cat eye snake ofzo, als die je bijt zou je blaren krijgen). Die dieren kunnen natuurlijk door het hek makkelijk naar binnen. Onze begeleider (Oscar) heeft de slang gevangen en even aan ons laten zien en uiteraard daarna weer vrijgelaten. Néomi heeft nog heldhaftig over mijn schouder meegekeken.

Die avond hebben we Caiman nights gelopen en we hebben toen 1 baby kaaiman gevangen (Ze maken trouwens een best schattig geluid). We hebben ook nog de huid van een Boa gevonden in een boom (Een volunteer heeft hem meegenomen). En heel toevallig vonden we weer dezelfde slang als die middag (hoe toevallig). Uiteraard ben ik ook helemaal lek gestoken door de muggen. Af en toe vraag ik mij af of dat DEET wel werkt want ik zit toch helemaal onder. Maar ik ga het toch maar niet testen door het niet op te spuiten. Toen we eenmaal terug op het kamp waren is Néomi bijna op nóg een Cat Eye snake gaan staan (drie keer is scheepsrecht toch?)
Genoeg slangen gezien op die dag.

Deze week heeft Koen trouwens ook de obsessie gevonden om kokosnoten open te slaan met een machetti. Hij heeft er zelfs een helemaal geschild totdat hij alleen nog een bal kokos had met de melk er nog in (Daar hebben we ijs van gemaakt wat nu in de vriezer aan het opstijven is).

In het weekend waren we van plan om naar Dominical te gaan, maar helaas is het bus schema wat we hebben zelfs niet betrouwbaar. De bus was schijnbaar 5 minuten voordat wij er zaten vertrokken. We hebben 2 uur bij de bushalte zitten wachten omdat het gewoon niet duidelijk was wanneer de volgende bus kwam. In de 2 uur was het wel heel gezellig bij de bushalte. Eerst kwam er een jongen uit Woodstock bij zitten met goede muziek. Daar hebben we een hele tijd mee zitten kletsen en later kwamen er nog andere Amerikanen bij (wel een stukkie ouder) en het was eigenlijk best gezellig allemaal. Eenmaal in de bus hebben we besloten om toch maar naar Uvita te gaan omdat het al best laat was en Dominical een heel stuk langer reizen is. In Uvita hebben we geluncht en daarna zijn we naar de waterval gelopen. Het was echt super mooi (zie foto) om te zien en het was super koel daar. Je kon er goed van de rotsen springen en van de grote waterval kan je in het regenseizoen vanaf glijden. We willen er sowieso nog een keer naar terug.

Eenmaal terug bij de bushalte kregen we van onze begeleider een SMS'je dat het station dicht zat omdat er een ernstige brand was bij het strand. Er zijn wat problemen met een man die illegaal op het strand woont (op Oscar zijn grond) en we dachten eigenlijk dat die man vuur had gemaakt (doet hij elke dag) en dat het overgeslagen was. Toen we eindelijk terug waren en op het strand was het vuur net uit. Er is een best groot deel verbrand (zie foto's) maar gelukkig is het op tijd gedoofd. De brand bleek door toeristen te zijn gemaakt om eten op te maken. Vervolgens zijn ze gewoon weg gegaan zonder het uit te maken.

Op zondag zijn we gaan volleyballen met mensen die uit Ojochal komen (bijna allemaal Amerikanen die hierheen verhuisd zijn). We willen dit elke zondag gaan doen want het is super gezellig. En 's middags zijn we gaan zwemmen ofcourse.

De week erop ben ik op woensdag met Néomi mee het woud in geweest om de geschikte locaties voor haar cameravallen te vinden. Dit was de eerste keer dat ik het oerwoud in ging. We hebben best veel gezien: Een Poison dart frog, kapucijnaapjes, een blue morpho een toekan + nest (geen foto van helaas, mijn lens is niet zo goed in zoomen), een paar huge ass bomen en nog wat kleine dingetjes. Eenmaal terug waren we helemaal nat van het zweet, ondanks dat het nog vroeg was.

De donderdag zijn we in de middag naar een uitkijkpunt gegaan waar we hebben gevogeld (niet echt mijn ding, maar toch). Vlak voordat we gingen kregen we alleen bezoek van een slang. Ik liep naar de droog tent waarbij ik bijna op de slang trapte (brown vine snake, niet echt giftig). De slang klom een stuk de trap op om te ontsnappen. 's avonds hebben we tijdens koken bezoek gehad van een vleermuis die op een of andere manier binnen is gekomen. Ik heb de vleermuis gevangen met een vlindernet en weer naar buiten gelaten.

De vrijdag zijn we weer het oerwoud in gegaan om de camera's op te hangen voor Néomi's onderzoek. We hebben weer Kapucijnaapjes gezien. Een veel grotere groep deze keer. Ze waren in de bomen aan het rusten, totdat wij kwamen, maar ze waren helemaal niet bang voor ons. Ze zaten op iets meer dan een armlengte afstand. Ik ben bekogeld door een aap met een stok omdat een medewerker die met ons mee ging de aapjes bang maakte. Kapucijnaapjes hebben dan de neiging om met stokken te gooien. Brulapen daarentegen gaan met stront gooien als je ze bang maakt (hoef ik niet mee te maken). En er was een aapje dat bijna op Néomi plaste, het is dat ik haar waarschuwde dat het niet gebeurde, hahaha.

Zaterdag zijn we naar Dominical gegaan. We kregen zelfs een lift van Frank ( Een amerikaan die werkt voor RPT die boel in de gaten houd) Dus we waren echt super vroeg in Dominical. Dominical is echt een surf hotspot en er zijn veel feesten daar. Deze zaterdag was er een soort Colour festival. We hebben daar even rond gekeken en soort van geshopt. Winkels zijn er niet echt, alleen maar kraampjes met super veel toeristische kleding (Pura Vida overload). We hebben er ook wat gedronken en zijn rond 13 uur terug gegaan naar Ojochal. Het was te heet (35 graden, maar de gevoelstemperatuur lag op 48 graden X| ) en als we wilde surfen dan hadden we nog maar 2 uur voordat we weer terug moesten richting de bus. Dus we gaan ook nog een keer terug naar Dominical om te surfen, maar dan eerder. En in de middag hebben we gezwommen.

Op zondag zijn we weer gaan volleyballen en 's middags weer gaan zwemmen. We kregen bezoek van een 1 meter lange groene leguaan bij het zwembad. Hij was helemaal niet bang van mensen en bleef gewoon rustig zijn ding doen. En er zaten Brulapen in de bomen bij het zwembad. Er is eigenlijk altijd wel iets te zien hier.

En tot zover zijn we bij vandaag beland. Nothing special done so far. Woensdag ga ik voor het eerst op Caiman Night's met de boot. Hopelijk vangen we wat groots. De vorige keer hadden ze een 1,5 meter Krokodil gevangen, nog een jonkie dus (Volwassen mannen kunnen wel 7 meter worden o.o).

Overigens hebben we onze trip naar Panama gepland (om onze visum te verlengen). We gaan van 11 mei tot 15 mei naar Panama, Bajo Boquete. Helaas niet naar Bocas del Torro omdat dat te ver is (2 dagen reizen) en het is super duur. Bajo Boquete is ook een soort outdoor stadje waar je veel kan doen. Dus we gaan het zien.

Tot de volgende update!

• 22 Maart 2016 - 06:38

Eric:

Geweldig om jullie verhalen te lezen. Wat mooi om allemaal mee te maken. Super genieten lijkt me en ook heerlijk ontspannen op zijn tijd. Geniet er van !!