Rijeka en Bled - Reisverslag uit Bled, Slovenië van Rochelle Scheijndel - WaarBenJij.nu Rijeka en Bled - Reisverslag uit Bled, Slovenië van Rochelle Scheijndel - WaarBenJij.nu

Rijeka en Bled

Door: Rochelle van Scheijndel

Blijf op de hoogte en volg Rochelle

20 September 2017 | Slovenië, Bled

Hierbij dan het laatste verslag van deze interrail vanuit een van onze laatste lange trein reis.

De laatste 10 dagen waren niet zo mooi als gedacht. We hebben veel regen gezien en maar weinig zonneschijn dus best wel een treurig einde voor de interrail, maar regen mag de pret niet deren dus dat heeft ons zeker niet binnen gehouden.

Eenmaal in Kroatië aangekomen (je raad het al) regende het. Het was al laat in de middag en we waren heel vroeg vertrokken dus we hebben ons even opgefrist en zijn in de stad gaan kijken. Het was wel zondag dus zoveel was er niet open en Rijeka zag er vrij uitgestorven uit. Dit was echt wat anders dan wat voor steden wij hiervoor hadden bezocht, dit was in vergelijking heel klein. We hebben de namiddag nog even langs de haven gelopen en het water was super helder, je kon zo alle vissen zien zwemmen. Daarna zijn we gaan eten. De volgende dag hadden we nog niet zoveel op de planning staan en we konden het rustig aan doen want hier hadden we 4 volle dagen te spenderen (meer dan onze andere stops). We zijn door het centrum gelopen om wat ontbijt te halen want de supermarkt was hier niet op zondag open. Na het ontbijt namen we toch wat meer tijd op het centrum te bekijken. We zijn ook langs het touristen informatiepunt gelopen om wat te vragen over de plitvice meren omdat we daar erg graag heen wilde. Er reed wel ov daar maar de plitvice meren lagen 2:30 tot 3:00 uur verderop. Normaal ov ging er niet naartoe maar er was wel een tour die de dinsdag ging en 67 euro kostte (best wel duur als je het mij vraagt). We wilde ook graag maar Učka national park, maar die bus ging alleen op zondag omdat zondag schijnbaar wandeldag is, dus gingen we toch maar even kijken naar een huurauto. Naar een aantal bedrijven af te zijn gegaan hadden we wat gevonden en hadden we de auto gereserveerd voor 2 dagen. De rest van de dag hebben we nog langs de kade gelopen (deze liep best ver door als golvenbreker) en zijn we naar de Trsat ruïnes gelopen (581 traptreden, zelf geteld).

De dag erna, de eerste dag met de huurauto, wilde we naar Učka National Park gaan om te wandelen, helaas regende het heel hard (voor de verandering). We waren ook een beetje verdwaald omdat de tomtom ons het bos in wilde sturen, dus zijn we het maar gaan navragen in een restaurant die ernaast zat. We zaten wel op de goede weg, vanaf waar we waren konden we in 1 uur / 1:30 uur naar boven lopen. Ze gaven alleen aan dat als we nu naar boven zouden gaan dat je niks zou zien. We konden het wel naar boven rijden (op een weg waar je eigenlijk niet mag rijden omdat het van een militaire basis is, maar bijna iedereen deed het), dan scheelde het in iedergeval de moeite en het zeiknat worden. We hebben toen ook maar gelijk gevraagd wat er voor de rest in de omgeving te doen was omdat die wandeling het niet ging worden. Ze stelde een aantal kleine dorpjes aan langs het water richting Istrië. We zijn erna naar boven gelopen en wilde op het uitzichtspunt gaan kijken maar eenmaal achter de rotsen vandaag waaide en regende het nog harder. We hebben dar welgeteld 1 minuut gestaan voordat we weer omgekeerd zijn. We zijn daarna maar naar Opatija gegaan wat een behoorlijk toeristisch dorpje bleek te zijn. Helaas regende het ook hier. We hebben hier een paar uurtjes rond gelopen en hebben gelukkig nog wel een droog momentje gehad. Daarna zijn er terug richting Rijeka gereden en zijn we naar een winkelcentrum uitgeweken. We wilde toch nog wel graag ergens even droog rond lopen. 's avonds zijn we zoals gewoonlijk uit eten geweest (bij een restaurant met kakelverse vis, we zaten immers aan de zee).

De dag erna zou het mooi weer zijn/worden en zijn we naar de Plitvice meren geweest. Het was heel mooi om te zien maar de massa's Chinese touristen waren echt vervelend. Ze maken overal foto's en letten nergens op: ze zetten hele wandelpaden vast (en het was daar echt niet breed) omdat ze op de foto willen of allemaal tegelijk een foto willen nemen van hetzelfde. Bij de plitvice meren hebben we de wandelroute van 4 tot 6 uur gewandeld, wel in een kortere tijd, maar ik snap waarom je daar zolang over doet omdat je overal zo lang moet wachten. We waren uiteindelijk om 3 uur rond en Koen wilde heel graag terug naar het uitkijkpunt van de dag ervoor, dus dat hebben we gedaan. Het uitzicht daar was ook prachtig. Je kon helemaal rond kijken en had 360 graden uitzicht over alle bergen.

De laatste dag in Rijeka wilde we gaan zwemmen in de zee (het zou mooi weer worden), maar ik had wel een plaats gevonden waar je een zwembad en een zee bij elkaar had, dan konden we nog uitwijken mocht het toch gaan regenen. Het weer viel in werkelijkheid heel erg tegen (geen zon en best wel fris) en het zwembad ook. Je mocht er als man alleen zwemmen met een speedo enja die had Koen niet. Ik had hem mijn bikini broekje aangeboden maar dat wilde hij niet (ze zeiden immers niks over een vrouw in een zwembroek) . We zijn naar de zee gelopen beneden, maar eenmaal met mijn voeten in het water was het stervenskoud. We stonden er allebei met in met onze voeten (niet van plan verder te gaan dan dat) toen we werden geroepen door een Duitser dat we er niet in moesten gaan omdat we zouden onderkoelen, we konden beter tango les nemen. We hebben even bij het strand gezeten en Koen heeft nog steentjes geketst op het water en daarna zijn we terug gegaan naar Rijeka. We hebben daar weer wat rond gelopen en niet echt wat bijzonders gedaan.

De volgende dag vertrokken we in de middag naar Slovenië. Deze reis zou maar iets van 4 uurtjes duren, gelukkig. We waren aan de begin van de avond daar maar ook helaas hier regende het (en het was serieus koud). Deze airbnb zou weer bij iemand in huis zijn maar het bleek een leeg huis te zijn waar alle kamers verhuurd werden. Het was een soort hostel maar luxer en leuker. We hebben best veel leuke mensen leren kennen tijdens het verblijf. De eerste avond zijn we alleen naar de supermarkt gelopen om boodschappen te doen en avond eten te halen. Dit is ook de eerste dag dat we zelf gekookt hebben, weliswaar pannenkoek maar toch.

De eerste dagblad in Slovenië hadden we nog niet zoveel plannen en het regende (goh). We zijn uiteindelijk rond het meer gelopen, naar het kasteel geweest en naar een uitkijkpunt wat hoger in de bergen lag waarbij je heel mooi over het meer heen kon kijken. We hebben ook nog de lokale specialiteit geprobeerd :een soort tompouce maar dan met poedersuiker bovenop. Die avond heeft Koen iets nieuws geprobeerd: een vegan restaurant en het beviel hem nog best goed.

De tweede dag zijn we naar Vitgar Gorge geweest (een touristen attractie). We zijn er zelfs heen gelopen (dit duurde een uur) omdat de normale bus niet reed omdat het zondag was. Tijdens het lopen regende het alleen op een gegeven moment pleuris hard. Ik liep met mijn paraplu en muts op, Koen alleen met muts. Koen was echt helemaal naast toen we daar aankwamen, ik was ook wel nat maar niet zo erg als hem. We zijn voordat we aan de wandeling begonnen maar eerst gaan opdrogen en opwarmen (helaas was het daar binnen niet heel erg warm). Toen we daar vertrokken was het gelukkig ook minder hard gaan regenen. Het was niet zo mooi als verwacht maar dat kan door de regen komen, het water was bruin en alles eromheen was drassig. We zijn daarna weer naar huis gelopen en hebben droge kleren aangetrokken. 's middags wonder boven wonder klaarde het heel erg op. We zijn toen weer terug gelopen naar het uitkijkpunt over het meer en het uitzicht was dit keer veel beter dan de eerste keer. 's avonds regende het helaas weer hard.

De derde dag Bohinj gegaan. We wisten niet zo goed wat we moesten doen vanwege de regen. We hebben uiteindelijk in Bohinj een pakket gekocht waarbij we 2 boottochtjes over het meer kregen (een heen en een terug), een kabelbaan ritje up mount Vogel en lunch daar boven. Helaas zag je boven helemaal niks omdat het zo bewolkt was. Gelukkig was het wel droog. Na de lunch zijn we weer naar beneden gegaan want het was al wel redelijk laat en de boot ging om 16.50 uur voor de laatste keer. Eenmaal beneden ging het helaas weer regenen. We zijn daarna maar weer terug gegaan naar Bled, we wilde eigenlijk nog naar een uitkijkpunt daar maar in de regen hadden we er geen zin in. We zijn uit eindelijk de volgende dag weer terug gegaan. We konden alleen het uitzicht punt nergens vinden. Overal in het bos zaten markeringen maar ben enkel pad leidde tot het uitzicht punt. We zijn erna naar we terug gegaan want we hadden het heel koud (het was om naar 8 graden). 's middags hebben we thuis laat geluncht en zijn erna binnen gebleven omdat we door het weer nergens zin in hadden. 's avonds hebben we met een heleboel mensen zitten kletsen.

En vanaf daar zijn we tot nu beland. Om 22:30 uur zijn we weer terug in Arnhem en is de trip afgelopen.