Zakopane, Krakau en Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Rochelle Scheijndel - WaarBenJij.nu Zakopane, Krakau en Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Rochelle Scheijndel - WaarBenJij.nu

Zakopane, Krakau en Budapest

Door: Rochelle van Scheijndel

Blijf op de hoogte en volg Rochelle

10 September 2017 | Hongarije, Boedapest

Na veel te vroeg op te zijn gestaan (4:45) om onze trein naar Rijeka te halen en het licht te fel schijnt in de trein bedacht ik: laat ik maar weer een keer wat schrijven. Ondertussen kunnen wij ook nog genieten van de mooie budapestse zondsopkomst.

1,5 week geleden kwamen we dus aan in Zakopane, Polen. Het was wel veel te laat om wat te doen en het enige wat we die avond gedaan hebben is pizza gehaald en gaan slapen. Van onze airbnb host hadden we nog wel een aantal tips gevraagd voor wandelroutes in het gebied, we zaten namelijk in het tatra gebergte en wat doe je daar anders. Er waren een heleboel wandelingen te doen en zelfs wandelingen die een hele dag duurde (+-8 uur). De eerste dag wilde we het eigenlijk niet te heftig maken omdat we de dag ervoor toch wel redelijk lang in de trein hadden gezeten, maar omdat het weer de 2e dag minder mooi was en de andere wandeling veel makkelijker was hebben we toch toch voor de zware wandeling gekozen. Het duurde welgeteld 2:30 uur om boven te komen en ik had welgeteld 1900 kcal verbrand met naar boven komen, maar het uitzicht was prachtig. Onderweg heb ik zelfs een klein slippertje gemaakt en ben een stukje naar beneden gegleden (de camera leeft nog gelukkig), maar gelukkig werd in vast gehouden aan mijn rugzak dus de schade viel mee. De wandeling naar beneden was wat minder mooi omdat we een deel al gezien hadden en het was wat zwaarder aan de beetjes omdat sommige delen heel stijl en alleen losse rotsen waren, maar we zijn beneden gekomen. We zijn in totaal 6 uur bezig geweest dus al met al was dat toch wel een goede dag wandelen. We zijn daarna naar huis gegaan om ons even op te frissen en daarna wat te eten in het centrum. Het centrum van Zakopane lijkt alleen een beetje op een kermis omdat er een aantal van die spelletjes staan zoals op de kermis. Ook staan er een heleboel mensen eten en souvenirs te verkopen in een soort zigeunerwagentjes.

De tweede dag was het weer een stuk minder mooi (lees regen) maar dat wilde we niet onze zin laten verpesten dus we gingen gewoon naar boven die andere wandeling doen. Die andere wandeling was naar Morskie Oko, het grootste meer in de bergen in de tatra's, een ware toeristen attractie, dus de hele weg wat helemaal geasfalteerd. Door het slechte weer was het wel een stuk minder druk zowel op de wandeling als boven. Het uitzicht was ook iets minder mooi omdat het behoorlijk mistig was. Je kon het meer wel zien maar de bergen erachter niet echt. Boven hebben we even uitgerust en wat gegeten en daarna zijn we naar beneden gegaan (Wel op de luie manier met paard en wagen). De (zigeunerwagen) wagen werd getrokken door 2 paarden en je kon de wagen naar boven en naar beneden pakken. Wij hadden hem alleen naar beneden gepakt omdat wij last van onze benen hadden van de dag ervoor. De rest van de dag hebben we niet zoveel gedaan omdat het heel koud was buiten(10 graden) en het regende. De dag erna gingen we naar Krakau. Deze trein duurde gelukkig minder lang (3:30 uur). Dus in Krakau hadden we nog de middag te spenderen. We hebben die dag een beetje rondgekeken in de stad (gewoon de toerist uitgehangen). We hebben die dag wel de tour geboekt voor de dag erna naar de zoutmijnen (Wieliczka). De volgende dag begonnen we vroeg, maar wel wat stroefjes (we kwamen erachter dat Polen niet altijd even vriendelijk zijn). We werden om 9:15 uur opgepikt door een klein busje wat al redelijk vol zat. Na ons kwamen er nog wat andere mensen bij in dus zijn we maar naast elkaar gaan zitten, maar we zaten wel allebei klem (letterlijk). Koen tegen het dak, de zijkant van de bus en de stoel en ik tussen de stoelen. Naast mij kwam er een wat forsere vrouw zitten die aan het klagen was dat we op moesten schuiven omdat ze 'niet' kon zitten. Eerst ging ze maar op de grond zitten maar nadat er nog weer mensen bij kwamen ging ze toch maar zitten. Ze heeft letterlijk gevraagd of wel op wilde schuiven terwijl zij denk ik ook wel kon zien dat wij nergens heen konden. Toen ging ze maar overal een slechte recensies schrijven over het bedrijf en hoe slecht de service wel niet was. Volgens mij had die vrouw een privé limo moeten regelen dan had ze alle ruimte gehad die ze nodig had. De zoutmijnen waren mooi maar wel minder mooi dan ik gedacht had. De tour duurde in totaal 3 uur maar schijnbaar had je daarmee maar 1% van de mijn gezien. Je gaat in totaal wel 135 meter onder de grond, wat ik best wel diep vind. 's middags zijn we het oude centrum weer in gegaan. De laatste dag was het weer niet zo best (lees: de hele dag regen), maar we zijn die dag door de wijk Kazermierz gelopen waar straatkunst te vinden is, we zijn naar een winkelcentrum geweest en naar een monument voor de joden geweest. Daarna zijn we maar naar een katten cafe gegaan waar we even opgewarmt zijn en met wat katten konden spelen (al waren ze niet zo speels). ''s avonds zijn we naar een tentje geweest wat ik op internet had gevonden. Hier hadden we voor nog geen 10 euro 2 halve liters bier en een 2 gangen diner voor 2 personen (niet normaal hoe goedkoop dat is).

De dag daarna vertrokken we' 's ochtends naar Budapest, deze reis duurde wel wat langer dan de reis naar Krakau vanuit Zakopane. We moesten 9 uur in de trein zitten (huilen). Af en toe ben je het zitten wel zat en aan het eind van de dag had ik er echt geen zin meer in. Gelukkig waren we er toen al wel bijna. In Budapest kwamen we ook vrij laat aan dus hebben we alleen uitgepakt en hebben we wat te eten gehaald. In Krakau wilde Koen heel graag schieten alleen kwam het er niet van omdat hij te laat was met kijken en regelen, maar ik had het opgezocht en het kon ook in Budapest. Dit wilde hij heel graag doen de eerste of de laatste dag (het lag vrij ver buiten Budapest en je moest er een behoorlijk eind voor reizen). Uiteindelijk wilde we de eerste dag ''s ochtends schieten om nog wat aan onze dag te hebben. Gelukkig kregen we net voordat we wilde vertrekken een mailtje dat het alleen nog 's middags kon, dus zijn we maar door de stad gaan lopen. Ik wilde ook heel graag naar Margaret island (een eiland midden op de Danube). Hier hebben we een fietskarretje voor 2 personen gehuurd voor een half om wat sneller het eiland te kunnen verkennen omdat het best groot is. Helaas stond de versnelling van de fiets heel laag en moest je heel hard trappen om vooruit te komen. We hebben op het eiland wat rond gefietst en we kwamen er al snel achter dat er een heleboel eekhoorntjes op het eiland leefde die niet super schuw voor mensen waren. Op het eiland waren ook een heleboel andere dingen te doen (een mini zoo, Japanse tuin, een rozen tuin een dansende fontein) al hebben we er niet veel van gezien. De dansende fontein ging bij elk uur op muziek dansen. Er werd dan muziek afgespeeld en de fontein ging water spuiten en vormpjes maken op de muziek (best lastig uitleggen wat ie precies doet). Hierna moesten we gaan omdat we naar die shooting range moesten en het duurde +-1:15 om er te komen (als je de weg weet). Helaas kwamen we op een bus station en wisten we niet welke bus we moesten hebben (er waren zoveel bussen en niet de nummers die Google aangaf) dus we hadden de bus gemist. Door de vertraging en een file waarin we stonden kwamen we iets te laat aan, maar gelukkig voor Koen waren ze nog niet begonnen. Koen had het basic pakket waarin 6 geweren zaten om mee te schieten (o.a. een AK-47). Er waren ook nog wat andere jongens die het hamer pakket hadden, ik weet niet hoeveel geweren daarin zaten maar sommige geweren waren iets te veel van het goede (vooral als je keek naar de terugslag). Na ongeveer 1,5 uur was het klaar en hebben we samen met 2 andere uit Denemarken een taxi terug naar het centrum gepakt (hun waren in Budapest om naar de tandarts te gaan omdat Denemarken te duur was). Toen we terug waren hebben nog wat rond gelopen, zijn we gaan eten en nog even naar een winkelcentrum geweest en toen was de dag weer voorbij. De tweede dag hebben wij de Budapest card gehaald voor 2 dagen en 's middags wilde wij de Buda stads wandeling doen, maar die begon pas om 2 uur dus we wilde eerst naar Margeret island en stadsfiets gebruiken. Hiervoor hebben we welgeteld 40 minuten op het station rond gelopen en werden we alleen maar van het kastje naar de muur en weer naar het kastje gestuurd want het bedrijf wat het zou moeten regelen deed het niet en toen ze het wel deden deed ze niet echt moeite (wat een vriendelijke mensen weer in Budapest). Uiteindelijk wilde we maar een stuk gaan lopen daar dus dat hebben we maar gedaan. Op het moment dat we naar de ontmoetingsplek van de stadswandeling kwamen kwam ik er alleen achter dat mijn Budapest card weg was en om een lang verhaal kort te maken, ik kreeg geen nieuwe zelfs niet met het bewijs dat ik er een gekocht had dus ik moest maar een nieuwe kopen (dag 30 euro hallo 20 euro). Ik heb er uiteindelijk maar een gekocht van 24 uur omdat het al zo ver op de dag was. Daarna zijn we maar eens wat gaan doen: naar het Castle District, hier hebben we een busje naar boven gepakt (die zat in de kaart inbegrepen). Uiteindelijk hebben we hier niet veel rondgelopen omdat we de dag erna de stadswandeling zouden doen en dat we er dan weer zouden rondlopen. We zijn daarna naar huis gegaan om ons om te kleden en na een thermal bath te gaan (dat kon ik op dat moment wel goed gebruiken). We hebben daar 1:30 uur gerelaxed in zwavelwater en Koen heeft ook nog een beetje van gedronken. Daarna zijn we gaan eten. De laatste dag hebben we 's ochtends de Pest stadswandeling gedaan (die vrouw was een beetje chaotisch en leek meer te praten over het openbaar vervoer dan over de gebouwen, Oh en alle gebouwen waren nice buildings). Dit was niet een heel groot succes maar we hielden de hoop erin dat de middag in Buda beter was. We hebben de boot naar de overkant van het water genomen en zijn met het zelfde busje als de dag ervoor naar boven gegaan in het Castle District. Hier hebben we de wandeling gedaan die gelukkig een stuk beter was dan die ervoor. Deze vrouw was een stuk spontaner en vertelde weliswaar meer over de geschiedenis van Budapest, Lucky us! Als laatste voor die dag wilde we nog naar de Gellért mountain (een 'berg' in het Buda gedeelte. Vanaf daar had je een heel mooi uitzicht over het Pest gedeelte van de stad. Hier hebben we ook nog even gezeten om wat te eten en te drinken. Hier hebben we een Amerikaan leren kennen die aan het reizen was door Europa. We hebben heel lang zitten kletsen op de berg en zijn uiteindelijk een biertje gaan drinken en wat gaan eten. Daarna zijn we naar huis gegaan omdat we nog moesten pakken en we superduper vroeg op moesten.

Vanuit daar zijn we bij nu aangekomen. We zijn nu onderweg maar Rijeka in Kroatië, onze eennalaatste stop. Keep you updated.

• 10 September 2017 - 11:23

Brigitte :

Weer een leuk verhaal en voor jullie vandaag weer een verplichte rustdag (de hele dag treinen)
    Volgens mij zijn de mensen in Kroatië wel heel vriendelijk maar we horen het wel.